معيارهاي انتخاب دوربين موبايل مناسب

فاربو فروشگاه اينترنتي انواع گارد گوشي و لوازم جانبي موبايل

سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۰۳

معيارهاي انتخاب دوربين موبايل مناسب

۴۳ بازديد

دوربين موبايل يكي از مهمترين معيارها انتخاب موبايل يا تلفن هوشمند است، اما بسياري از ما بدون اينكه واقعا بدانيم پشت اعداد و ارقام ارايه شده از سوي توليد كنندگان چه مي‌گذرد دست به انتخاب مي‌زنيم و بعد از خريد بدون ارايه دليل و منطق كافي از خريد خود دفاع مي كنيم. خواندن اين راهنما به شما اين توانايي را مي‌دهد كه با چشماني بازتر معيار دوربين موبايل‌ها را بسنجيد و حتي اگر به تازگي خريدي انجام داده‌ايد بتوانيد در گفتگو با دوستان خود با قدرتي بالاتر از خريد خود دفاع كنيد و آنها را در اين بحث شكست دهيد.

قدرت يك دوربين موبايل از جنبه‌هاي مختلفي شناخته و بررسي مي‌شود كه در زير آمده است :

مقاله مرتبط : نكته كه بايد پيش از خريد موبايل يا تبلت بدانيد ۱۰ و مقاله راهنماي مقدماتي خريد موبايل و تبلت در چهار قدم و مقاله ۱۴ نكته براي طول عمر بالاتر باتري و مصرف بهينه باتري را از دست ندهيد.

معيارهاي انتخاب دوربين موبايل مناسب

لوازم جانبي موبايللوازم جانبي موبايل

۱- قدرت سنسور

– اندازه سنسور : اندازه سنسور به طور كل يكي از مهمترين عوامل تعيين كيفيت خروجي دوربين موبايل يا هر دستگاه ديگري است. حال چگونه مي‌توان اندازه سنسور را تشخيص داد؟ بسيار ساده، كافيست به عددي كه پس از اندازه سنسور آمده است نگاه كنيد و سپس از طريق چارت زير اندازه سنسور را در يابيد.

– اندازه پيكسل : اين معيار دقيقا همانند اندازه سنسور بر روي كيفيت عكس تاثير مي‌گذارد، درواقع اگر سنسور بزرگتر شود و رزولوشن يا تعداد پيكسل ثابت بماند، اندازه پيكسل نيز افزايش مي‌يابد.همانند اندازه سنسور اين معيار بر روي كيفيت كلي عكس از ديد وسعت ديناميكي، دقت رنگ و ميزان حساسيت در شرايط نوري مختلف تاثير مي‌گذارد. هرچه اين اندازه بزرگتر باشد، هر پيكسل تعداد فوتونهاي بيشتري را دريافت مي‌كند و شما مي‌توانيد در نور كم يا در حركات سريع عكس‌هاي بهتري بگيريد. مثال زير مقايسه دو دوربين است، آيفون ۴ اس و آيفون ۵ با رزولوشن يكسان اما اندازه سنسور يا به عبارتي اندازه پيكسل متفاوت:

– رزولوشن: معياري كه تقريبا كلاسيك ترين معيار انتخاب دوربين است و تا حدي اهميت آن به دليل همين معروفيت بيش از حد نياز بزرگنمايي شده و تا حدي به يك ابزار تبليغاتي تبديل شده است.

لوازم جانبي موبايللوازم جانبي موبايل

– تكنولوژي سنسور: يكي از نكات مثبت اين معيار اين است كه حتي اگر تمام معيارها ثابت بماند ، نه سنسور بزرگتر شود، نه رزولوشن بالاتر رود يا لنز بهتر شود، اين معيار به تنهايي مي‌تواند كيفيت عكس را بهبود دهد. شركتهاي بزرگ سازنده سنسور دوربين مانند سوني، هر ساله بهبود‌هاي چشمگيري در تكنولوژي CMOS مي‌دهند و با معماري‌هاي جديدي براي پيكسل‌ها مانند تكنولوژي BSI كه لايه حساس به نور را به بخش بالايي منتقل كرده است، حساسيت پيكسل‌ها به نور را بازهم افزايش داده‌اند. بنابراين اگر همه معيارها بين دو دوربين موبايل در يك رده قيمتي يكسان بود، به احتمال زياد دوربيني كه به روزتر و جديد تر است كيفيت بهتري ارايه مي‌كند.

۲- لنز

– فاصله كانوني : فاصله كانوني مهم است به اين دليل كه تعيين مي‌كند چه وسعتي از تصوير را ذخيره مي‌نمايد. به طور مثال اگر فاصله كانوني يك لنز ۲۵ ميليمتر باشد و ديگري ۲۹ ميليمتر، نشان مي‌دهد كه دوربين اول بسيار وسيع‌تر و به اصطلاح وايد تر است و بخش بزرگتري از صحنه را ذخيره مي‌نمايد و براي گرفتن عكس‌هاي دسته‌جمعي يا طبيعت مناسب است و در عوض لنز ۲۹ ميلي‌متري بخش كوچكتري از تصوير را نشان مي‌دهد و براي ذخيره بيشتر جزييات در فاصله دور مناسب است.

– ضريب ديافراگم : معيار بسيار مهمي كه اغلب به آن توجه نمي‌كنند. اين ضريب هرچه عدد كوچكتري را نشان دهد، به اين معنا است كه نور بيشتري را دريافت مي‌نمايد و در واقع دريچه ديافراگم باز تر است. به طور مثال يك لنز با ضريب ديافراگم ۱/۱٫۹ نسبت به يك لنز با ديافراگم ۱/۲٫۲ نور بيشتري دريافت مي‌نمايد و در شرايط نور كم عكس‌هاي روشن‌تري مي‌گيرد. اما بايد در نظر داشت كه هرچه ديافراگم بازتر باشد شفافيت بالا و رزولوشن بالا داشتن براي لنز سخت‌تر مي‌شود.

– شفافيت و رزولوشن : آري، لنز نيز رزولوشن دارد. البته واحد اندازه‌گيري آن پيكسل يا پيكسل در اينچ نيست، و واحدهاي ديگري مانند LP/mm ( Line pairs on millimeter ) براي آن استفاده مي‌شود و براي اندازه‌‎گيري آن نياز به يك شرايط خاص استوديويي است. در هر صورت به اين دليل كه فعلا هيچ توليدكننده‎اي از اين مشخصه سخني به ميان نمي‌‎آورد، پس توجه به آن براي موبايل بي‌مورد است. اما در آينده اگر موبايل‌هايي با لنز قابل تعويض وارد بازار شوند، اصلا بعيد نيست كه در هنگام تبليغات براي يك لنز از اين معيار نيز استفاده شود.

۳- فوكس اتوماتيك

پيش از سال ۲۰۱۴ تقريبا تمام موبايل‌ها از سيستم تشخيص كنتراست براي فوكس كردن استفاده مي‌كردند كه درواقع با تشخيص كنتراست ميان پيكسل‌ها شفاف ترين حالت را تشخيص مي‌دهد و در اصطلاح روي تصوير فوكس مي‎كند. اما به تازگي در موبايل‌‎هاي پرچمداري مانند گلكسي اس ۵ و آيفون ۶ تكنولوژي تشخيص فاز به سنسور اضافه شده است كه بسيار سريع‌‎تر از سيستم تشخيص كنتراست عمل مي‎كند و حتي در فيلم‌برداري نيز راحت‌‎تر شيئ متحرك را دنبال مي‎نمايد. بنابراين اگر به فيلمبرداري يا عكس برداري سريع از اشياء و موضوعات متحرك مانند كودكان داريد، حتما اين موبايلهاي را به ياد داشته باشيد. براي آشنايي بيشتر در مورد آموزش تعميرات موبايل مي‌توانيد به اين لينك مراجعه نماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.